کلاه قرمزی


کلوپ هواداران کلاه قرمزی و پسرخاله

وزیر امور خارجه: با کلاه قرمزی از ته دل خندیدم

File:MSC 2014 Zarif3 Mueller MSC2014.jpg

وزیر امور خارجه گفت: همیشه دولت‌ها یکی از سوژه‌های خوب برای ساخت برنامه‌های طنز بوده‌اند.

محمد جواد ظریف گفت: من زیاد می‌خندم بویژه هر وقت مردم خوشحال بوده باشند. غیر از تماشای برنامه 'قندپهلو' یا زمانی که خانواده 'کلاه قرمزی' تماشا می‌کنند به خاطر واقعه خوشایندی، از عمق دل خندیده‌ام.

به نقل از روابط عمومی شبکه آموزش سیما، محمد جواد ظریف در حاشیه اولین جلسه هیئت دولت در سال جاری در یک گفتگو تلویزیونی گفت: من زیاد می خندم و هروقت مردم خوشحال بودند، آسان تر خندیدم اما هنوز غیر از تماشای " قندپهلو" یا زمانی که خانواده " کلاه قرمزی" تماشا می کنند به خاطر واقعه خوشایندی از عمق دل خندیده ام.

او گفت: « قندپهلو» را دیده ام و هر کاری که مردم را خوشحال کند، می پسندم. حتی اگر قرار باشد با من شوخی کنند و از امثال بنده هزینه شود.

او در پاسخ این سوال که فکر می کنید در هیئت دولت سوژه به قدری وجود دارد که محتوا یک برنامه طنز را تامین کند، گفت: عموما همه جا سوژه های زیادی برای ساخت طنز وجود دارد و البته همیشه دولت ها یکی از سوژه های خوب برای ساخت طنز بوده اند.

   + علیرضا آقاابراهیمی - ۳:۱۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/۱/۱۸

ویژه برنامه ی کلاه قرمزی برای جام جهانی!

کلاه قرمزی

علی زارعان، مدیر گروه کودک شبکه دو درباره قسمت‌های جدید مجموعه «کلاه قرمزی» گفت: هر قسمت از سری جدید این مجموعه یک داستان مستقل دارد، ایده این داستان‌ها مشخص شده و گروه در حال تمرین است تا طرح‌ها و داستان‌های نهایی مشخص شود.

مدیر گروه خردسال شبکه دو درباره داستان‌های سری جدید این مجموعه توضیح داد: مثل همیشه هر قسمت از این مجموعه چند قصه را به نمایش می‌گذارد که حتی در صورت داشتن تم‌های مشترک، مستقل هستند و هدف اصلی آن‌ها، ایجاد فضایی شاد و آموزنده است.

به گفته زارعان، بخش‌های جدید این مجموعه برای نمایش در روز تولد حضرت زهرا (س) و روز زن، میلاد حضرت علی (ع) و مبعث پیامبر (ص) و اعیاد فطر، قربان و غدیر تولید می‌شود. تصویربرداری مجموعه «کلاه قرمزی» در استودیوی این برنامه ادامه دارد و قرار است در اعیاد امسال عروسک‌های این مجموعه همچنان ماجراهای شیرین و جذاب برای علاقه مندان خود به نمایش بگذارند.

کلاه قرمزی و جام جهانی
مجموعه «کلاه قرمزی» در سال 93 شامل هفت ویژه برنامه است که یک قسمت از آن پیش از برگزاری مسابقات تیم ملی کشورمان در جام جهانی 2014 برزیل به نمایش درمی آید.

مدیر گروه کودک شبکه دو در این باره گفت: در سری جدید این مجموعه یک قسمت ویژه نیز تدارک دیده شده که پیش از برگزاری مسابقه فوتبال تیم ملی کشورمان و آرژانتین در جام جهانی 2014 از شبکه دو پخش خواهد شد.

زارعان درباره این بخش از برنامه گفت: در این ویژه برنامه نیز مانند همیشه مهمانانی حضور دارند که از چهره‌های مطرح و شناخته شده هستند، اما در میان این افراد یکی از فوتبالیست‌های سر‌شناس کشورمان مه‌مان کلاه قرمزی خواهد بود.

مدیر گروه کودک شبکه دو و گروه تولید این برنامه برای شگفت زده شدن مخاطبان شبکه دو و علاقه مندان برنامه کلاه قرمزی از ذکر نام این فوتبالیست خودداری کرده‌اند، اما از آنجا که تاکنون بسیاری از ستاره‌های سینما و تلویزیون در برنامه کلاه قرمزی حضور داشته‌اند، می‌توان پیش بینی کرد حتما یکی از بازیکنان طراز اول و احتمالایکی از فوتبالیست‌های حاضر در تیم ملی کشور مه‌مان ویژه برنامه کلاه قرمزی باشد. از جمله ستارگان و هنرمندانی که تاکنون مه‌مان خانواده کلاه قرمزی بوده‌اند می‌توان به ابراهیم حاتمی کیا، شهاب حسینی، مهناز افشار، علیرضا خمسه، آتیلاپسیانی، امین حیایی، رامبد جوان، نگار جواهریان و طناز طباطبایی اشاره کرد.

علی زارعان درباره حضور این عروسک‌ها در سری جدید برنامه کلاه قرمزی گفت: از همه عروسک‌ها در سری جدید استفاده خواهد شد، ممکن است حضور عروسک‌ها به فراخور قصه کوتاه یا طولانی باشد، اما همه عروسک‌های این مجموعه در داستان‌های مختلف و مستقل آن حضور خواهند داشت. نمایش ویژه برنامه‌های کلاه قرمزی در اعیاد سال 93 از سی ویکم فروردین همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه (س) و روز مادر آغاز می‌شود و با ویژه برنامه برنامه‌های ولادت امام علی (ع) و روز پدر در بیست وسوم اردیبهشت و ویژه برنامه جام جهانی فوتبال ادامه پیدا خواهد کرد.

 

   + علیرضا آقاابراهیمی - ۳:٠۱ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/۱/۱۸

پایتخت ۳، کلاه قرمزی و فیلم های مستند،پرطرفداران نوروز

 بنابر نظرسنجی واحد ارتباطات مردمی روابط عمومی رسانه ملی (162)، مستندهای نوروزی شبکه های سیما موفق شدند، نظر بسیاری از بینندگان را جلب کنند.
 
شبکه های تلویزیونی نوروز امسال بیش از 300 مستند شامل برترین مستندهای ایرانی و خارجی از جمله بازی های تنهایی، فنا ناپذیران، دانوب، دماوند، ماهی سیاه قاتل، قلمرو جهانی گرگ ها، هیولاهای ذره بینی، عملیات ببر برفی، محمد علی کلی، رودخانه لیان، رازهای حیات وحش هندوستان و برترین مستندهای حیات وحش جهان را به روی آنتن برد که اظهار رضایت مخاطبان از مستندهای حیات وحش بیشتر بوده است.
 
علاوه بر این، برخی مستندسازان نیز از اوقات فراغت نوروزی برای معرفی چهره های برتر هنری کشور بهره بردند که مستندهایی درباره خسرو سینایی، پوران درخشنده و محمدرضا اصلانی از جمله آنها بود.
 
همچنین طبق نظر بخش ارتباطات مردمی سازمان صدا و سیما، مجموعه تلویزیونی «پایتخت3» موفق شد بیش از دیگر برنامه های نوروزی مخاطبان را پای تلویزیون بنشاند.
 
مخاطبان از بازی بازیگران این مجموعه، فیلم نامه و روند طنز آن، کارگردانی و زمان پخش آن نسبت به دیگر مجموعه های نوروزی بیشتر رضایت داشته اند.بنابراعلام نظر مردم، «کلاه قرمزی» عروسک محبوب بچه ها نوروز امسال هم با اتفاقات تازه‌ و با اضافه شدن پسر فامیل دور به جمع عروسک‌ها، یکی از پُر مخاطب ترین مجموعه های تلویزیونی شد.

   + علیرضا آقاابراهیمی - ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/۱/۱٦

کلوپ هواداران کلاه قرمزی در اینستاگرام /پست ثابت/

با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی غیر از وبلاگ وقت آن بود که کلوپ هواداران کلاه قرمزی و پسرخاله هم به یکی از این شبکه های اجتماعی بپیوندد، به همین دلیل صفحه ی ما در شبکه ی مجازی اینستاگرام راه اندازی شد.

Kolahghermezi_fans

   + علیرضا آقاابراهیمی - ۱٠:٤٥ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/۱/۱٥

سحر عصر آزاد کلاه قرمزی 93 را انتخاب کرد

سی نت: رقابت نزدیک مجموعه‌های نوروز 93 در ضعیف بودن، همچون همه رقابت‌ها یک برنده داشت. برنده‌ای که طبعاً نمی‌تواند از قرار گرفتن در جایگاهِ اول به خود ببالد؛ آنهم مجموعه شبکه تهران «ما فرشته نیستیم» بود.

مجموعه‌های نوروزی امسال با پیشینه سریال‌سازی مناسبتی در سال‌های گذشته، بیش از هر زمان تکرار تجربه‌های غلط و ناموفق قبل بودند. از شرایط پیش‌تولید و تولید و کلید خوردن در دقیقه نود و فقدان یک فیلمنامه منسجم و کامل هنگام تولید تا تکرار تجربه‌هایی که برای اولین بار و در زمان خود بداعت و خلاقیت به حساب می‌آمدند نه امروز که انواع و اقسام مجموعه‌های ایرانی و خارجی در دسترس مخاطبان قرار دارد.

با اینکه زمان مناسبت نوروز هر سال مشخص و معین است و هر سال پس از جلسه‌های خود تقدیری صدا و سیما از مجموعه‌های به زعم آنها موفق -که این موفقیت فرمایشی به آرای مردمی نسبت داده می‌شود- این وعده داده می‌شود که برای سریال‌های سال بعد از همان زمان برنامه‌ریزی خواهد شد، امسال هم مجموعه‌های نوروزی در طول پخش در حال نگارش و تصویربرداری بودند و همان قصه تکراری...

«پایتخت 3» به کارگردانی سیروس مقدم مجموعه نوروزی شبکه یک بود. این مجموعه که از نوروز 92 قول تولید آن برای سال بعد داده شد اما این وعده عملی نشد و در ایام عید همچنان در حال ساخت بود.

طراح اولیه مجموعه محسن تنابنده در کنار نویسندگانی چون خشایار الوند که سابقه نگارش مجموعه‌های روتین شبانه، مناسبتی و ... برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی را دارد و حسن وارسته فیلمنامه را به نگارش درآوردند. فیلمنامه‌ای که بیش از یک خط داستانی دراماتیک و منسجم، برآمده از شوخی‌های کلامی و طنز لحظه‌ای و آیتم‌واری است که به سختی به هم پیوسته می‌شوند.

یادمان نرود که بخش اعظم این شوخی‌های کلامی، تکیه‌کلام‌ها و موتیف‌های طنز برآمده از شخصیت‌پردازی اولیه کاراکترها است که در سری اول این مجموعه خلق شدند که بسیار موفق بود و در این سری فقط شاهد تکرار آنها به شکلی غیر کارکردی در روند درام هستیم. طبعاً این شوخی‌ها در همان لحظه خنده بر لب مخاطب می‌آورند اما از آنجا که با بافت درام عجیبن نشده همچون یک آیتم در همان لحظه خاص تأثیر دارد و کمی بعد از یاد می‌رود.

مثل شخصیت جذاب بابا پنجعلی که در این سری کاملاً به حاشیه رفته و از حضورش چیزی جز تکرار جملاتی مثل (الکی میگه) و (عباس معصومیه) و ... باقی نمانده که کارکردی ندارد. ماجرای شدت گرفتن توهم او به حضور مامان لیلا هم نتوانسته یک خط فرعی قوی و تأثیرگذار در روند قصه باشد چراکه اصلاً تکلیف مخاطب با خط اصلی داستان روشن نیست.

معلوم نیست ما در حال تعقیب خط داستان ازدواج‌های ناکام ارسطو هستیم یا ناکامی‌های نقی در زندگی و کشتی و ... یا جاه‌طلبی‌های بهبود و یا تلاش‌های هما برای مدیریت خانواده‌اش در شرایط بحران یا ...؟ طبعاً همه اینها نمی‌توانند خط اصلی باشند بلکه با انتخاب یک خط اصلی، بقیه خطوط باید به فراخور نیاز و البته علاقه نویسندگان به عنوان خط فرعی در کنار داستان اصلی نمود پیدا کنند.

اما تکلیف نویسندگان و طبعاً مخاطب با داستان مشخص نیست و در قسمت اول شاهد تدارک مراسم ازدواج ارسطو هستیم که با ریزش ساختمان و سقوط مهمانان تبدیل به بحران زندگی چند خانواده می‌شود. از نقی و ارسطو و بهبود تا معمار و ...

اتفاقاً این قسمت پرداخت خوبی هم دارد و کدهای به‌جا و کاربردی هم از خطوط فرعی بعدی همچون درگیر شدن بهبود با شکارچیان غیر قانونی پلنگ مازندران و ... می‌دهد و حتی کاراکتر معمار و رحمت را موجز و جذاب معرفی می‌کند.

اما از قسمت دوم همه چیز از دست می‌رود و یکباره با گذر بی‌منطق زمانی چند ماهه، به جهت دراماتیک و داستانی شکافی در روند کار به وجود می‌آید که با هیچ تمهید و توضیح و ساختارشکنی قابل رفع و رجوع نیست. همانطور که یکباره رفتن سراغ ماجرای کشتی گرفتن نقی و روند بدبیاری‌های او و تلاقی بی‌جهت این ماجرا با آسیب‌دیدگی بهبود هم تابع منطق نیست.

با این مقدمه‌چینی در ادامه ماجرا هم نمی‌توان انتظار خاصی از پیوسته بودن ماجراها و برآمدن آنها از دل هم داشت چراکه یک ایده لحظه‌ای تنها به دلیل سلیقه سازندگان می‌تواند برجسته شده و تبدیل به خط اصلی شود. پس از افت بار دراماتیک هم ایده‌ای دیگر جای آن را بگیرد تا در نهایت روند داستان نه برآمده از ماجراهای به پیوسته بلکه متأثر از اتفاق‌های لحظه‌ای باشد بدون یک نخ تسبیح دراماتیک برای انسجام بخشیدن به کلیت کار.

«خوب، بد، زشت» به کارگردانی منوچهر هادی مجموعه نوروزی شبکه دو بود. کارگردانی که تجربه ساخت مجموعه رمضانی «خداحافظ بچه» را در کارنامه دارد و این بار بر اساس طرحی از محسن کیایی با بابک کایدان که تجربه‌هایی در عرصه سینما دارد به عنوان نویسنده همکاری کرده است.

مجموعه‌ای که مانور پررنگی روی حضور امین حیایی به عنوان بازیگر آن داده شد تا بلکه بتواند به محبوبیت گذشته خود بازگردد و مخاطب را نیز جذب این سریال مناسبتی کند. غافل از آنکه تکرار یک تیپ آشنا و تکراری که این بازیگر بارها در سینما و تلویزیون ایفا کرده، بهانه هوشمندانه‌ای برای رسیدن به چنین هدف مهمی نیست.

تیپ یک لمپن کلیشه‌ای که از فرط تکراری بودن جنس بازی این بازیگر نه تنها جذابیت ندارد بلکه دافعه برانگیز است و هیچ امتیازی هم به مجموعه نمی‌دهد.

قصه مجموعه شروع جذاب و هوشمندانه‌ای دارد بخصوص معرفی همه شخصیت‌های خانواده توسط بهاره که در واقع از روی قاب عکس آنها را برای مشتری خیاط‌خانه‌ (همسر آینده پدرش) توصیف می‌کند - و اتفاقاً همه چیز را وارونه جلوه می‌دهد- اما در ادامه قصه به همین هوشمندی و روانی پیش نمی‌رود بلکه در مسیری کلیشه‌ای و قابل پیش‌بینی قرار می‌گیرد.

اعضای جالب این خانواده با تعاریف اولیه و بالقوه‌ای که برایشان طراحی شده می‌توانستند با قرار گرفتن در مسیری جذاب ویژگی‌هایی تازه به کار بدهند، اما این مسیر تکراری به چیزی جز شعار و اغراق ختم نمی‌شود.

کاراکتری مثل بهنوش که تلفیقی از جذابیت‌های نقش و ظرفیت این بازیگر در شوخی با ویژگی‌های فیزیکی‌اش است، برگرفته از یک تیپ جدید اما آشنا است که در این مقطع زمانی می‌توانیم نمونه‌اش را پیدا کنیم و به جهت همین تازگی و ارجاعی که به رویکرد افراطی برخی به دنیای مجازی و اینترنت می‌دهد، جذابیت دارد.

اما به این دلیل همیشگی که مجموعه‌های تلویزیونی ایرانی همواره باید پیام اخلاقی مستقیم، رو و مشخصی داشته باشند معدود جرقه‌های مستعد در شخصیت‌پردازی این مجموعه برای رسیدن به یک پایان روشن از دست رفتند تا همه دست به دست هم بدهند و آدم‌های خطاکار متحول و عاقل شوند و همه مخاطبان هم از این قصه عبرت بگیرند.

«روزای بد، به در» به کارگردانی سعید آقاخانی مجموعه نوروزی شبکه سه بود. این کارگردان ماه رمضان قبل سریال مناسبتی «خروس» را روی آنتن داشت که ضعف‌های آشکاری داشت. نویسندگی مجموعه را برزو نیک‌نژاد بر عهده داشت که او هم رمضان گذشته با مجموعه «دودکش» در تلویزیون حضور داشت.

به همین دلیل مجموعه شباهت‌های آشکار و مشخصی با «دودکش» داشت از خط داستانی، موقعیت طراحی شده، ترکیب شخصیت‌ها، شوخی‌های کلامی، سکانس‌های شلوغ و پر دیالوگ که خسته‌کننده و تکراری شده و البته بازیگران مشابه که هومن برق‌نورد و محمدرضا شیرخانلو از جمله آنها هستند.

نقطه ضعف مجموعه بخصوص در فیلمنامه بیش از هر چیز به این نکته بازمی‌گردد که در مسیر تجربه‌های نسبتاً موفق قبلی نویسنده حرکت کرده و طبعاً با چنین ایده‌آلی چندین پله سقوط کرده و نوآوری و آنچه به عنوان خلاقیت در مجموعه قبل از آن یاد شد، تبدیل به نقطه ضعف کار شده است.

از حضور یک جوان عزب خجالتی که عاشق دختری جوان از جمع خانواده است تا موقعیت دراماتیکی که یک خانواده پرجمعیت از طبقه فرودست در یک لوکیشن وسیع که این بار مدرسه جای قالیشویی را گرفته درگیر بحران‌های ریز و درشتی می‌شوند که مسیر حل هر یک از آنها با گره‌های دم‌دستی و سهل‌الوصول پر شده تا یک دور باطل را کامل کنند.

مثل ماجرای امضا گرفتن از یک مقام مسئول که به حمام عمومی رفته در «دودکش» که بخش اعظم سکانس‌های «روزای بد، به در» مشابه آن است از جمله سکانس افتادن حلقه ازدواج در چاه فاضلاب و ...

بازی‌های غیر قابل‌انتظار این مجموعه هم از نکات قابل ذکر آن است که بیش از بازی کلیشه‌ای و لحن و بیان تکراری بازیگرانی چون مریم امیرجلالی به چشم می‌آیند. مثل بازی هومن برق‌نورد که نه لحن حرف زدن او جذابیت و بامزگی به نقش اضافه کرده نه تیک‌هایی مثل سر تکان دادن‌های بی‌مورد و یا حتی منولوگ‌های تکراری مثل (چشمم کف پای خواهرم پوست پیاز بشه) و ... که بیشتر دافعه برانگیز است.

«ما فرشته نیستیم» به کارگردانی فلورا سام مجموعه نوروزی شبکه تهران بود و آرش برهانی و هنگامه آقامحمدی نگارش فیلمنامه آن را بر عهده داشتند.

اینکه کارگردان این بار نگارش فیلمنامه را به نویسندگانی غیر از خودش واگذار کرده، می‌توانست نقطه قوت این مجموعه محسوب شود که بر بستر قصه‌ای با حال و هوای متفاوت شاهد کارگردانی حساب‌شده وی باشیم.

اما به نظر می‌آید به گونه‌ای همه جزئیات و کلیات از فیلتر ذهنی کارگردان عبور داده شده که تفاوتی با قصه‌های کند، کشدار و شعاری وی به عنوان نویسنده ندارد و در واقع خبری از یک هوای تازه بر بستری جدید نیست.

یک خطی مجموعه قصه سه زندانی در سطوح مختلف است که به گونه‌ای مشکوک آزاد می‌شوند تا در مسیر یک دزدی بزرگ قرار گرفته و در واقع امتحان شده و مورد اصلاح قرار بگیرند. این ایده جذاب به گونه‌ای در مسیر داستانی بسط پیدا کرده و عریض و طویل شده که جذابیت‌های اولیه آن به یک سو رفته و شعار و اغراق، رنگ و بوی همه چیز را تغییر داده است.

مجموعه تشکیل شده از سکانس‌هایی کند و طولانی از رد و بدل شدن دیالوگ‌های غیر کاربردی و تکراری که ریتم را به فراموشی سپرده و تنها به انتقال پیام لحظه‌ای می‌اندیشد.

ترکیب بازیگران طنز مثل علی صادقی و برزو ارجمند در کنار بازیگری همچون گوهر خیراندیش هم به نتیجه قابل انتظار ختم نشده و در نهایت حضور تکراری و دافعه برانگیز محمدرضا شریفی‌نیا، مُهر پایان را بر جذابیت‌های بازیگری این مجموعه می‌زند تا در نهایت این سریال گوی سبقت را از رقیبان خود به عنوان ضعیف‌ترین مجموعه برباید.

اما در کنار این مجموعه‌های داستانی که برای پخش از شبکه‌های مختلف در ایام نوروز ساخته شدند، یک مجموعه کودکانه همچون سال‌های قبل توجه همگان را به خود جلب کرد و مقبول طبع مخاطبانی از گروه‌های سنی مختلف افتاد.

«کلاه قرمزی 93» که حاصل همکاری خلاقانه حمید جبلی و ایرج طهماسب و البته گروهی حرفه‌ای است امسال هم با تکیه بر کاراکترهای همیشگی خود و خلق چند عروسک تازه‌وارد توانست در میان ضعف مجموعه‌های دیگر همچنان بدرخشد.

این مجموعه با کاراکترهایی جدیدی همچون عزیزم ببخشید، پسر فامیل دور و ... و ساختاری ساده که از چند بخش تشکیل شده و اتفاقاً قصد دارد درباره برخی رفتارها به کودکان آموزش و پیام اخلاقی بدهد، آنچنان جذابیت و شیرینی حتی برای بزرگسالان پیدا کرد که بسیاری تماشای تکرار آن را به مجموعه‌های مخصوص بزرگسالان ترجیح دادند.

   + علیرضا آقاابراهیمی - ۱٠:۳٧ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/۱/۱٥

صداپیشگی احسان کرمی مجری مشهور در کلاه قرمزی

کلوپ هواداران کلاه قرمزی و پسرخاله : شب گذشته شخصیت جدیدی به نام ببخشید وارد مجموعه ی کلاه قرمزی 93 شد که صداپیشگی آن برعهده ی احسان کرمی مجری مشهور صدا و سیما می باشد.

   + علیرضا آقاابراهیمی - ٢:٢٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/۱/۳

عکس پسر فامیل دور

FamildoorCaffecinema

   + علیرضا آقاابراهیمی - ۱٢:۱٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/۱/۳