کلاه قرمزی


کلوپ هواداران کلاه قرمزی و پسرخاله

شوک سینما در دست بچه‌هاست!

http://www.caffecinema.com/images/stories/EDV/270/002-_caffecinema.com_.JPG

جوان آنلاین: در حالی که فروش گیشه‌ای فیلم‌های سینمایی در سطح سینماهای کشور از ابتدای سال تا‌کنون سیر نزولی داشته است، اظهار‌نظر جالب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به این شرایط گویای تمام آن چیزی بود که امروز به درد بزرگ سینماگران و تهیه‌کنندگان محصولات سینمایی کشور تبدیل شده است: «نمی‌توانیم مردم را مجبور کنیم که به زور فیلم‌های سینما را ببینند.»

در واقع معضل این روزهای سینمای کشور را می‌توان تمام و کمال در این جمله وزیر جست. مردم دیگر به سینما نمی‌روند و معضلی که به «جدایی تماشاگر از سینما» موسوم شده است، در کنار سوخت شدن بهترین اثر سینمایی جشنواره فیلم فجر، ترس اکران و عدم استقبال از آثار سینمایی را در این روزها به جان همان فیلمسازانی انداخته است که در ابتدای فصل اکران، رقابت شدیدی بر سر گرفتن اولویت اکران فیلم خود روی پرده داشتند.
با این وجود و در شرایط قمر در عقرب سینمای کشور به نظر می‌رسد هنوز راه باریکی برای گذار از دوران بحران وجود داشته باشد. سینمای کشور به یک شوک نیاز دارد و اکران فیلم‌هایی چون «کلاه قرمزی و بچه ننه» و فیلم‌هایی با حال و هوای خاص و نیز آثاری با پس‌زمینه و پیش‌زمینه فکری به خوبی می‌توانند با بازگرداندن تماشاگر به سینما شور و هیجان را به روح سینماها تزریق کنند.
در ابتدا شاید تنوع خوب فیلم‌های سینمایی حاضر در سی‌امین جشنواره فیلم فجر سال پر‌فروشی را برای تهیه کنندگان و گیشه‌های سینماهای کشور نوید می‌داد اما برخلاف موفقیت فروش دو فیلم «اخراجی‌های ۳» و «جدایی نادر از سیمین» در نوروز ۹۰، اکرانی‌های ۹۱ در ایام نوروز کار خود را با فروشی بسیار معمولی آغاز کردند. در ادامه سال جدید باز هم سالن‌های انتظار سینماها خالی‌تر از گذشته شد؛ صندلی‌های بدون تماشاگر سالن‌های اصلی نمایش حکایت از جدایی مخاطب از سینماهای سرتاسر کشور داشت تا جایی که این جدایی حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز به واکنش واداشت. در این شرایط حتی «روزهای زندگی»، فیلم برگزیده سی‌امین جشنواره فیلم فجر هم نتوانست به کمک اقتصاد سینما بیاید و روزهای خوب را به زندگی سینماگران باز‌گرداند. این فیلم در بدترین زمان و شرایط ممکن -همزمان با فصل امتحانات مدارس - به روی پرده رفت تا ترفند مدیران و دست‌اندرکاران برنامه‌ریزی اکران برای علاج درد سینمای کشور نهایتاً به قربانی شدن این اثر بینجامد.
با این وجود و در حالی که همچنان هم نبض سینمای کشور به سمت کند شدن پیش می‌رود، ترفند ایجاد جاذبه و کشش در مخاطب از طریق اکران فیلم‌های خاص از نظر مدیران و برنامه‌ریزان اکران تا‌کنون دور مانده است. شاید در طول سال، پرده نقره‌ای سینماها شاهد نمایش چند فیلم ناشناخته باشد اما شناسه و هویت شمار زیادی از آثار سینمایی با اکران در بزرگ‌ترین جشنواره فیلم سال تا حدود زیادی برای مردم و سینماگران آشکار می‌شود؛ تا حدی که مدیران و برنامه‌ریزان اکران فیلم‌های سینمایی بتوانند فیلم مناسب برای نمایش در شرایط بحرانی و اضطراری را انتخاب کنند و به کمک آن نوشدارو، بر مشکلات و موانع فصلی که بنا به دلایل مختلف بر فروش سینما عارض می‌شود غلبه و آن را مدیریت و برطرف کنند. در واقع مدیران در فصل دلزدگی مردم از سینما می‌توانند فیلم‌هایی را روی پرده سینما بفرستند که با ایجاد کشش و جاذبه و به حرکت واداشتن فضای ساکن فعلی به دوران جدایی تماشاگر از سینما خاتمه دهند و اجازه ندهند که فاصله زمانی قهر مردم با سینماها بیش از این طولانی شود.
البته فیلم‌هایی که در سال جدید تا به امروز به نمایش در‌آمدند هر یک ارزش‌های خاص خود را داشته‌اند اما در فصل ریزش مخاطب، برخی فیلم‌ها می‌توانند بنا به دلایل مختلفی انگیزه لازم را برای سرازیر شدن دوباره مردم به سالن‌های سینما دوچندان کنند. در این شرایط می‌توان از فیلمی چون «کلاه قرمزی و بچه ننه» به عنوان برگ برنده اکران سال جاری یاد کرد؛ فیلمی که اگرچه به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر نرسید اما بازخوردهای مثبت نمایش آن طی دهه‌های گذشته، نوروز امسال و نوروز ۹۰ ضمانتی بر موفقیت اکران آن در شرایط کنونی است. استقبال عظیم عیدانه از این سریال در کنار ارسال لینک‌های متعدد دانلود آن در سایت‌های مختلف و نیز بر سر زبان افتادن تکیه کلام‌های محاوره‌ای شخصیت‌های این مجموعه، آینده را برای استقبال بی‌نظیر از نسخه سینمایی «کلاه‌قرمزی و بچه ننه» روشن می‌کند.
از خاطره خوش این سریال نوروزی زمان زیادی نمی‌گذرد و در سینمای کشوری که به قول وزیر نمی‌توان مردمانش را به زور روانه سینما کرد، بدون اعمال زور و اجبار و با ترفند اکران فیلم‌های خاص و پرطرفداری چون «کلاه قرمزی و بچه ننه» نیز می‌توان والدین را به بهانه کودک با سینما آشتی داد. در واقع شور حضور در سالن‌های اکران می‌تواند از دریچه فیلم‌های خاص به سینما باز‌گردد؛ نوشداروهایی که بی‌شک با وارد کردن یک شوک به جو فعلی گیشه‌های سینما و بازکردن پای مخاطب به سالن‌ها سایر فیلم‌ها را هم به نفع و نوا خواهند رساند.

 

http://www.caffecinema.com/images/stories/EDV/270/004-_caffecinema.com_.JPG

   + علیرضا آقاابراهیمی - ۱٢:٤٦ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۳/٦