کلاه قرمزی


کلوپ هواداران کلاه قرمزی و پسرخاله

اکران در وقت اضافه

بانی فیلم – ساناز قنبری: حتی تکذیب شبانه خبر دیروز «بانی‌فیلم» درخصوص اکران نشدن فیلم‌های عید فطر از سوی سخنگوی شورای صنفی هم نتوانست باعث شود لااقل تعدادی از سینماها چهارشنبه را با فیلم‌های اکران عید فطر آغاز کنند. حبیب کاوش یک ساعت بعد از اینکه بانی‌فیلم روز چهارشنبه روی سایت روزنامه قرار گرفت در گفت‌وگویی با سایت شبکه ایران به تکذیب کل ماجرا پرداخت. صبح چهارشنبه از راه رسید و خبری از اکران «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «ضدگلوله» و «بی‌خداحافظی» نشد. وقتی شهرداری اعلام کرد تا مشکل سینما آزادی حل نشود در هیچ‌کدام از پردیس‌هایش فیلم‌های عید فطر اکران نمی‌کند. ماجرا وقتی جدی شد که فیلمیران کپی «کلاه قرمزی» را برای پردیس ملت فرستاد ولی ملت حاضر به اکران این فیلم نشد. در نهایت خبر رسید سازمان سینمایی از صاحبان فیلم‌ها درخواست کرد فیلم‌هایشان را تحت هر شرایطی اکران کنند. ظاهراً شمقدری قرار است خسارت اکران نشدن این فیلم‌ها در پردیس‌های شهرداری را پرداخت کند. خبر دیگر اما مذاکره جواد شمقدری و سیدهادی منبتی برای حل مشکل پیش‌آمده بود. جلسه‌ای که عصر روز چهارشنبه انجام شد و چند ساعتی هم به طول انجامید. اگر خروجی این جلسه مثبت بوده باشد، سازندگان «ضدگلوله»، «کلاه قرمزی و بچه ننه» و «بی‌خداحافظی» عیدی مناسبی در آستانه عید فطر دریافت خواهند کرد.
شاید هم مشکل باید با تدبیر وزیر ارشاد حل شود؛ وزیری که البته در مکه به‌سر می‌برد و تا زمان بازگشت او احتمالاً اکران سینماها حوادث دیگری را نیز شاهد خواهد بود.
سینماهای شهرداری بدون «آزادی» فیلمی اکران نمی‌کنند
سیدهادی منبتی گفت: تا زمانی که محدودیت‌های سینما «آزادی» پابرجاست، هر تهیه‌کننده یا پخش‌کننده‌ای که می‌خواهد با 20 سالن سینمای موسسه تصویر شهر قرارداد نمایش امضاء کند باید حتما یک نسخه از فیلمش را هم در اختیار سینما «آزادی» بگذارد. شورای صنفی نمایش گفت که پردیس‌ها راه تنفس سینما را بسته‌اند، حالا باید ببینیم راه تنفس سینما باز می‌شود؟
مدیرعامل موسسه تصویر شهر در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره تصمیم هیات مدیره موسسه فرهنگی آزادی درباره وضعیت سینما «آزادی» بیان کرد: 50 درصد از مالکیت سینما «آزادی» و موسسه فرهنگی آزادی متعلق به موسسه تصویر شهر است و طبیعتا ما می‌توانیم برای آن تصمیم‌گیری کرده و از ظرفیت‌های قانونی خود برای بهره‌برداری آن سینما استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی که شورای صنفی نمایش قصد دارد سینما «آزادی» را به صورت غیرمنطقی جریمه کند، ما نیز اقداماتی را در نظر گرفته‌ایم.
منبتی توضیح داد: بسیاری از پردیس‌ها و سینماهای مناطق جنوبی و نسبتا مرحوم شهر تهران متعلق به شهرداری است. ما در مناطق جنوبی که هیچ سینمایی وجود نداشت پردیس‌هایی مانند «راگا» و «تماشا» را با همان کیفیت پردیس «ملت» یا پردیس «آزادی» ساختیم تا همه همشهریان‌مان از خدمات سینماها استفاده کنند. اما از آنجا که سطح درآمد ساکنان مناطق جنوبی تهران پایین‌تر است، شاید برخی از تهیه‌کنندگان کمتر تمایلی داشتند که فیلم‌شان را در آن مناطق اکران کنند.
وی ادامه داد: به همین دلیل و برای خدمت‌رسانی به مردم جنوب تهران ما با سینما «آزادی» قرار‌داد بستیم که یکی از شروطش هنگام بستن قرارداد با فیلم‌ها این باشد که تهیه‌کننده یا پخش‌کننده محترم، باید یک نسخه از فیلمش را در اختیار سینماهای جنوب تهران هم بگذارد.
رییس موسسه تصویر شهر در ادامه سخنانش با اشاره به وضعیت فعلی نمایش فیلم در سینما «آزادی» بیان کرد: در این شرایط که سینما «آزادی» از اکران منع شده است‌، جا دارد که بگوییم به عنوان مالک 20 سینمایی که در اختیار داریم، اگر کسی بخواهد با ما قرارداد ببندد باید حتما یک نسخه‌ از فیلمش را هم در اختیار سینما «آزادی» بگذارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم تنها مخصوص اکران عید فطر است، اظهار کرد: خیر. این تصمیم تا زمانی که محدودیت و ممنوعیت برای «آزادی» وجود داشته باشد، پابرجا است. ما برای سینما «آزادی» هزینه بسیار زیادی کردیم و این سینما بود که باعث شد که اقتصاد سینما از ورشکستگی نجات پیدا کند.
منبتی همچنین خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد مراجعی تصمیماتی خارج از عرف و وظایف‌شان اتخاذ کنند، طبیعتا باید پای هزینه تصمیمات‌شان هم بایستند چرا که تنها قرار نیست ما هزینه اشتباه دیگران را پرداخت کنیم.
مدیرعامل موسسه تصویر شهر با اشاره به تصمیماتی که در اکران ماه رمضان در سینما گرفته شده بود، یادآور شد:خودتان ببینید که اکران ناموفق ماه رمضان‌، بلیت‌های نیم بهاء این ماه‌، اکران نشدن فیلم جدید‌ و تبلیغ نشدن فیلم‌ها در تلویزیون چگونه باعث شد که مخاطبان در ماه رمضان از سینما استقبال نکنند. همین امر ضرر مالی زیادی را به ما وارد آورد. درآمد سینماهای ما در طرح ماه ویژه ماه رمضان، حتی در حدی نبود که هزینه افطاری و سحری پرسنل هم تامین شود، اما چون شورای صنفی نمایش چنین تصمیماتی گرفته بود ما تبعیت کردیم و ضررش را هم دادیم.
منبتی با اعتراض نسبت به سخنان رییس شورای صنفی نمایش درباره پردیس‌های سینمایی هم بیان کرد: متاسفم این شورا که باید نماینده صنوف باشد، استدلال می‌کند که اگر پردیس‌ها بسته شوند راه تنفس سینما باز خواهد شد! حال تعطیل شدند آیا راه تنفس سینما باز می‌شود؟ در هر صورت امیدواریم و دعا می‌کنیم که مذاکراتی انجام شده و مشکلات فعلی اکران و سینما «آزادی» به زودی حل شود.
سید هادی منبتی در پی اعلام پخش‌کننده فیلم‌های عید فطر مبنی بر اکران فیلم‌ها از امروز (پنج‌شنبه) در پردیس سینمایی ملت در گفت‌وگو با ایسنا گفت: وضعیت تغییر نکرده است و همچنان سینما «آزادی»، خط قرمز ما محسوب می‌شود و شرط ما این است هر فیلمی که می‌خواهد در پردیس‌های شهرداری اکران شود باید کپی حواله اکران در سینما «آزادی» و هر چه که اکران آن فیلم را در این سینما مسجل کند برای ما بیاورد.
‌ حوزه هنری :‌تنها حاضر به اکران بی قید و شرط‌ «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «ضد گلوله» و «بی خداحافظی» هستیم
حوزه هنری در ساعات پایانی شب گذشته با صدور بیانیه ای مواضع خود را اعلام کرد. در متن این بیانیه که در اختیار بانی فیلم قرار گرفته آمده است:
سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری به دلیل توافقی که با وزیر ارشاد دکتر سید محمد حسینی مبنی بر خودداری از اظهارنظرهای رسانه ای داشته، در روزهای اخیر درباره مسائل اکران، حاشیه های آن و عملکرد غیرقانونی شورای صنفی نمایش واکنش و موضع گیری نداشت، اما نامه جمعی از صاحبان فیلم های اکران عید فطر و درخواست آنها برای پایان دادن به مسائل و اختلاف‌های موجود ارائه توضیحاتی را ضروری می سازد.
سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری به دلیل توافقی که با وزیر ارشاد دکتر سید محمد حسینی مبنی بر خودداری از اظهارنظرهای رسانه ای داشته، در روزهای اخیر درباره مسائل اکران، حاشیه های آن و عملکرد غیرقانونی شورای صنفی نمایش واکنش و موضع گیری نداشت، اما نامه جمعی از صاحبان فیلم های اکران عید فطر و درخواست آنها برای پایان دادن به مسائل و اختلاف‌های موجود ارائه توضیحاتی را ضروری می سازد.
شرایط موجود سینمای ایران به گونه ای است که در این آشفته بازار حقوق صاحبان فیلم، مخاطبان سینما و دلسوزان این هنر – صنعت نادیده گرفته می شود، سازمان سینمایی و زیر مجموعه های آن از جمله شورای صنفی نمایش، در برخوردی غیرقانونی و غیراخلاقی صاحبان فیلم ها را تحت فشار قرار داده، با استفاده از امکانات دولتی آنها را وادار به پذیرفتن خواسته‌هایشان می سازند.
سازمان سینمایی سوره علاقمند به اکران بی قید و شرط فیلم‌های سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «ضد گلوله» و «بی خداحافظی» در سینما آزادی، استقلال و زیرمجموعه‌های این دو سینما در تهران و شهرستان‌ها است، همانند سال‌های گذشته این سازمان طبق مقررات به تعهداتی که در قبال فیلم‌ها، تهیه‌کننده‌ها و پخش کننده‌ها دارد پای‌بند است و استفاده از ظرفیت‎‌های سینماهای حوزه هنری برای رونق دادن به مجموعه سینمای ایران را از وظایف خود می‌داند. اما شورای صنفی مصر است تا حقوق مسلم این سازمان و خواسته صاحبان فیلم ها را زیر پا بگذارد.
ناگوار است که در نظام جمهوری اسلامی و در فضای فرهنگی شرایط به گونه ای رقم خورده که نهادی که از ارزش ها و پاسداری از اخلاق، معنویت و نهاد خانواده صحبت می کند، مورد تمسخر قرار گرفته تا از آرمان هایش عقب نشینی کند. امکانات دولتی برای ایجاد فضایی صرف می شود که حاصلی جز تهمت زنی و رواج بی اخلاقی ندارد. شرایط به گونه ای پیش رفته که اختیارات و امکانات دولتی برای فسخ قرارداد صاحبان فیلم با سینماهای حوزه هنری هزینه می‌شود و کمک های مالی به این سینماگران به شرطی تعلق می گیرد که همسو با اهداف سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش حرکت کنند. حواله نمایش فیلم به سینما آزادی داده نمی‌شود و حتی فیلم های ارزشی در این جدال آسیب می‌بینند. امروز سرمایه دولتی برای رویارویی با یکی از نهادهای دیرپای فرهنگی، انقلابی صرف می‌شود که تنها خواسته اش صیانت از سینمای ارزشی و بنیان مقدس خانواده است.
در این فضا است که شورایی که وظیفه اش سامان دادن به وضعیت اکران فیلم ها و برنامه ریزی برای رونق سینماها و جذب مخاطب است، عرصه ای برای تنگ نظری و اعمال فشار بر بدنه سینمای ایران شده و هر روز این وضعیت پیچیده تر می شود. سازمان سینمایی سوره همچنان بر حفظ اهداف و آرمان‌های خود اصرار دارد و هدف خود را حفظ سینمای سالم، ارزشمند و اخلاق مدار می داند، اگرچه زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد پا را از محدوده قانون فراتر می گذارند و سینمای ایران را رو به تعطیلی می‌برند، اما بر عهده همه نهادها و سازمان های فرهنگی و هنری است که در مقابل این بی قانونی واکنش نشان داده و مانع پایمال شدن حقوق معنوی و مالی صاحبان فیلم شوند.
‌سخنگوی شورای صنفی نمایش: در مقابل زورگویی‌ها کوتاه نمی‌آییم
حبیب کاوش نیز گفت: اکنون تنها چند نفر که منافعشان در شهرداری یا حوزه هنری درگیر است، در مقابل مواضع قانونی شورای صنفی نمایش ایستاده‌اند اما ما سینماگران مستقل که با بودجه شخصی و عرق جبین فیلم می‌سازیم در مقابل آن‌ها و هر سازمانی که بخواهد زور بگوید، می‌ایستیم.
سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره انتقادهای مطرح پیرامون وضعیت فعلی اکران بیان کرد: موضع‌گیری افرادی مانند آقای منبتی و یا دیگران شبیه موضع‌گیری‌هایی حواشی اکران نوروزی است.
وی ادامه داد: در اکران عید نوروز علی رغم آنکه حوزه هنری و شهرداری خودشان اصرار به سرگروهی برخی فیلم‌ها را داشتند اما در ادامه با بهانه‌تراشی، فیلم‌ها را پایین کشیدند و وقتی شورای صنفی نمایش بیانیه‌ای را در این زمینه منتشر کرد همین آقایان بودند که گفتند هتاکی شده و سعی کردند علت را فراموش کرده و تنها به معلول توجه کنند.
کاوش خاطرنشان کرد: اکنون هم همان افرادی که منافع‌شان با حوزه هنری و شهرداری است و در یکجا تعریف می‌شود، حرف‌های آقای هاشمی را بهانه کرده‌اند تا علت که همانا اقدامات فراقانونی حوزه و شهرداری از عید امسال است را نادیده بگیرند.
سخنگوی شورای صنفی نمایش با انتقاد از اینکه رویه در پیش گرفته شده توسط برخی از منتقدان گفت: مگر ما به خواسته وزیر ارشاد حواله فیلم‌ها را برای سینماهای حوزه هنری صادر نکردیم و کنار نایستادیم؟ اما آیا حوزه هنری هم به سخنان وزیر تمکین کرد؟ الان به حوزه و شهرداری دوباره فشار آمده و به سمت ارشاد رفته‌اند.
کاوش با اعتقاد بر اینکه سینماگران مستقل از تصمیمات شورای صنفی نمایش در مقابله با حرف زور شهرداری و حوزه هنری استقبال می‌کنند، تاکید کرد: ما اهالی سینمایی که با بودجه شخصی و عرق جبین فیلم می‌سازیم در مقابل زورگویی‌های حوزه هنری و شهرداری ایستادگی می‌کنیم اما افرادی که برای ساخت یک فیلم معمولی 200 ـ 300 میلیون تومانی، دو سه میلیارد تومان بودجه می‌گیرند و دو سه میلیارد تومان هم برای تبلیغ آن فیلم کنار می‌گذارند، طبیعی است که باز هم در مقابل خواسته‌های قانونی ما به سمت حوزه هنری بروند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری شرایط اکران سینماها پس از عید نوروز امسال و علت ریزش مخاطب، خاطرنشان کرد: از سال 70 تا 89 ما هر سال در سینما با ریزش مخاطب روبرو بودیم اما در سال 90 که ترکیب جدید شورای صنفی نمایش روی کار آمد نسبت به سال 89 ، 120 درصد افزایش فروش را تجربه کردیم. همچنین بهمن و اسفند سال 90 بالاترین رقم فیلمهای در حال تولید را در طول سال‌های گذشته داشتیم اما شوکی که حوزه هنری و شهرداری به سینما وارد کردند باعث شد هم تولید و هم اکران به کما برود و با آن شوک ریزش شدید مخاطب شروع شد.
حبیب کاوش در پایان سخنانش تاکید کرد: اگر شهرداری تهران یا حوزه هنری بخواهند سینماهای خود را از چرخه اکران خارج کنند حرفی نداریم اما باید بگویم ما سینماگران مستقل بدون آن‌ها هم روی پای خود می‌ایستیم اما حاضر نخواهیم بود در مقابل زورگویی‌ها کوتاه بیاییم.
بهترین فرصت آشتی مردم با سینما را از بین بردند
‌ مصطفی کیایی کارگردان «ضدگلوله» نیز در همین خصوص گفت: کلا نظر خوبی نسبت به شرایط موجود ندارم و این وضعیت را به نفع هیچکس نه فیلمساز، نه مردم و مهمتر سینمای ایران نمی‌بینم، معمولاً اکران عید فطر زمان مناسبی برای اکران است که نمی‌دانم با چالشی که در این زمینه وجود دارد، می‌توانیم به گیشه امیدوار باشیم یا خبر!!! اگر مسئولان کمی سعه صدر داشتند این بهترین فرصت بود که مردم با سینما آشتی کنند. فضای مناسبی بود و فیلم‌های ارزشمندی آماده اکران بودند. بالاخره همه عوامل مهیا بود تا یک قضیه مثبت اتفاق بیفتد ولی ظاهراً مسؤولان موافق این قضیه نبودند.
وی ادامه داد: دود این دعواهای شخصی و سیاسی فقط به چشم مردم، فیلمساز و کلیت سینما می‌رود. اینکه فیلمسازی که در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده، از این لج و لجبازی ها و قانون‌های متغیر چقدر متضرر می‌شود برای آقایان اهمیتی ندارد!!! به عقیده من دوستان چه در وزارت ارشاد، چه در شهرداری و چه در حوزه هنری با تصمیماتی که می‌گیرند نشان می‌دهند به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند سینما است. شرایطی را بوجود می‌آورند که از فردا هیچکس فیلم نسازد چون وقتی ضمانت و قانون مدونی در اکران وجود نداشته باشد و همه مسائل بر محوریت سلایق شخصی بچرخد چیزی نصیب من فیلمساز نمی‌شود. کیایی در ادامه افزود: نمی‌دانم دوستان چه هدفی را دنبال می‌کنند که روز به روز شرایط را سخت‌تر می‌کنند و بهترین فرصتی که طی چند ماه اخیر برای سینمای ایران بوجود آمد را عملاً می‌سوزانند. وی گفت: شخصاً با این شرایط راضی به اکران نبودم. حاضرم فیلمم به اکران در نمی آمد تا وقتی که بازی‌های سیاسی دوستان خاتمه پیدا می‌کرد. این بی قانونی‌ها، این رفتارها و صحبت‌های دل بخواهی چه توجهیی دارد؟ چه معنایی دارد؟ با چنین اعمال نظراتی، یکسال زحمت شبانه روزی یک گروه رو از بین می‌برند! این درست است؟!
راهی جز ایجاد تعامل وجود ندارد
‌خسرو امیرصادقی تهیه‌کننده سینما نیز در این‌باره عنوان کرد: من عضو اتحادیه تهیه‌کنندگان نیستم بنابراین صحبت‌هایی که می‌کنم کاملاً بی‌طرفانه و درجهت منافع ملی سینماست. متاسفم که کار هر روز پیچیده‌تر می‌شود و در این بحران روز ‌به روز چالش‌های بیشتری ایجاد می‌شود. در این بین دوستان‌مان در شورای صنفی و وزارت ارشاد یکبار عقب‌نشینی نسبی‌ کردند که بهتر بود همان زمان دوستان دیگرمان در حوزه هنری هم کمی‌ عقب می‌رفتند تا گفت‌وگو و تعامل برقرار می‌شد، که متأسفانه حوزه هنری از موضع‌اش کنار نرفت و کار به اینجا کشیده شد.
وی ادامه داد: متاسفم که بهترین سینمای این مملکت که چشم چراغ سینماهای تهران است در چنین شرایطی مورد کشمکش این مسائل قرار گرفته که به ضرر کل سینما و تهیه‌کنندگان است. امیرصادقی ضمن اشاره به اینکه در این شرایط طرفین، قدرتمندی شان را به رخ یکدیگر نکشند، بیان کرد: خواهشم این است که مسؤولان حوزه هنری نرمش بیشتری به خرج دهند تا بشود این مسئله را حل کرد، در غیر اینصورت این وضعیت بحرانی به سینماهای دیگر هم سرایت پیدا می‌کند. علاوه بر این باید به این مهم هم توجه داشت که آقایان در شورای صنفی در مقابل خیلی‌ها احساس مسؤولیت می‌کنند و فکر می‌کنم شورای صنفی تحت فشار نسبی تهیه‌کنندگان قرار گرفته و به‌ناچار دست به چنین اقدامی زده است.
امیر صادقی اظهار داشت: به عقیده من این چالش به دلیل رسانه‌ای شدن این موضوع از طرف حوزه هنری ایجاد شد. درحال حاضر هم باید تعامل برقرار کرد و به نحوی این مسئله را خاتمه داد.
جای تأسف است که جامعه تهیه‌کنندگان این کشور سرمایه‌هاشان خوابیده و شهامت اکران فیلم‌هاشان را ندارند. در هر صورت الان به نظرم حوزه هنری وظیفه تاریخی دارد که با کمی عقب‌نشینی از موضع‌اش، سینما را تا حدی از این بحران خارج کند.
وی در پایان افزود: آرزوی من این است که هرچه زودتر این مسائل حل شود.
این جنجال‌ها نفعی برای سینما ندارد
حسن توکل‌نیا تهیه‌کننده سینمای ایران با اشاره به اینکه سینما مدت‌هاست که دچار معضلات است، گفت: از عید نوروز که دو فیلم (زندگی خصوصی و گشت ارشاد) که از طرف وزارت ارشاد مجوز اکران داشتند و خارج از موعد مقرر از پرده پایین کشیده شدند سینما با مشکل مواجه شد. در واقع آن موضوع گره اول بود و به عقیده من صرف نظر از مضمون‌ فیلم‌ها که به خوب یا بد بودنشان کاری ندارم، بالاخره با توجه به پروانه نمایشی که حالا یا از زیر دست ارشاد سهواً رد شده بود یا اصلاحاتشان را انجام نداده بودند، بنا به هر دلیلی نباید دچار مشکلات می‌شد. همین اتفاق و تبعات بعدی آن بحرانی را در سینما به جریان انداخت که متأسفانه باعث شد اکثر تهیه‌کنندگان و کارگردانان ما لطمه روحی ببینند.
وی ادامه داد: سال گذشته که فیلم «نفرین» را اکران کردم خاطرم هست که چقدر سینمای آزادی برای شورای صنفی اتحادیه تهیه‌کنندگان مهم بود و همه جوره سعی می‌کردند به اصطلاح با آن راه بیایند. اینکه تک‌سانس برود، یک فیلم را در دو سالن برود، جابجا کند و ... به عینه می‌دیدم که شورای صنفی انگار به سینما آزادی باج می‌دهد و یکسری قوانین را برایش نادیده می‌انگارد، حالا اینکه چه مسائلی باعث شد سینما آزادی دست به تخلفاتی بزند و شورای صنفی به این نتیجه برسد که بهترین سینمای ایران را از نمایش فیلم سینمایی محروم کند، احتیاج به بحث و بررسی دارد؟ به نظرم دلایل این اتفاق نیاز به موشکافی دارد. اگر قرار باشد که ما آنقدر در کارمان بی‌قانونی کنیم و کسی نباشد که جلوی این بی‌قانونی‌ها را بگیرد که دیگر در سینما سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. یقیناً حذف سینما آزادی از چرخه نمایش فیلم لطمه بزرگ و غیرقابل جبرانی به سینمای‌مان می‌زند. ما تا 6-5 ماه آینده جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را پیش رو داریم که در صورت عدم حضور سینما آزادی که در واقع سمبل جشنواره است قطعاً با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی در ادامه قانون‌مداری را شرط اصلی بقای هر عملی دانست و خاطرنشان ساخت: ما اول باید تکلیفمان را روشن کنیم ببینیم آیا می‌خواهیم به قانون احترام بگذاریم یا خیر. اگر قرار است قانون را نادیده بگیریم و بر اساس نظرات شخصی خودمان کار کنیم که خب سینما آزادی هم می‌تواند برای خودش فیلم اکران کند، همانطور که کرد و «شور شیرین» را به نمایش گذاشت. سینما آزادی محق است که هر فیلمی را که به صلاحدید خودش نخواست، به نمایش نگذارند و این معنایش تحریم کردن نیست. بدون جبهه‌گیری و غرض‌ورزی هر سینمایی چه آزادی، چه استقلال و ... در صورت اینکه نامی از فیلم‌های خارج از چرخه نمایش‌اش نبرد می‌تواند آن را به اکران عمومی در نیاورد. خیلی راحت نام فیلم‌ها را اعلام نکند و آن‌ها را نگذارد، مسئله‌ای نیست. من خودم بارها قصد داشتم در سینما استقلال به عنوان سرگروه یا در سینماهای بخش خصوصی فیلمم را بگذارم ولی نگذاشتند،‌ خب این دلیل نمی‌شود که بگویم فیلم را تحریم کردند، نه دوست نداشتن یا فیلمم به نظرشان خوب نبوده یا اصلاً ضعیف بوده. به هرحال نخواستند و به اکران نگذاشتند، اما قبلش هم مثل سینما آزادی نیامدند یکی‌یکی از فیلم‌هایی که رد کردند نام ببرند. همین غرض‌ورزی‌هاست که کار را به اینجا کشانده! اگر سینما آزادی بهانه دست شورای صنفی نمی‌داد، شورا هیچ‌وقت طرح عدم دادن حواله به سالن‌های سینما آزادی را پیاده نمی‌کرد.
اگر هر دو طرف به جای اینکه تیردر کمان بگذارند و به طرف هم نشانه روند، خیلی دوستانه به نفع مردم و فرهنگ و جامعه‌شان عمل می‌کردند هرگز شاهد یک چنین مشکلاتی نبودیم.
تهیه‌کننده «کاغذ بی‌خط» و «دست‌های آلوده» متذکر شد: همین قضایا باعث شده شورای پروانه ساخت از یک فیلم ساده معمولی حداقل 20 ایراد بگیرد! به دلیل همین اتفاقات اخیر و مخصوصا نوروز آنقدر دارند محافظه‌کارانه عمل می‌کنند که سینما کم‌کم دارد به سمت یکنواختی کشیده می‌شود. قبول کنید ما نمی‌توانیم صرفاً با فیلم‌های جنگی و فرهنگی در سینما را باز نگه داریم! مخاطب به انواع ژانرهای سینمایی احتیاج دارد. مثلاً فیلم «شور شیرین» که همه آن را به عنوان فیلم ارزشی قبول داریم نمی‌تواند چرخ سینما را بچرخاند، نمی‌تواند چراغ سینما را روشن نگه دارد. به این دلیل که فیلم، مخاطب‌عام‌پسند نیست که مردم را سرگرم کند. بخش عمده تعریف سینما به سرگرمی‌اش بازمی‌گردد. سینما مسجد نیست که ما در آن موعظه کنیم. هر مکان تعریف و مقتضیات خاص به خودش را دارد که باید به آن احترام گذاشت. متأسفانه ما داریم جنبه سرگرمی فیلم‌ها را نادیده می‌گیریم. اگر ما توانستیم در خلال این 2 ساعت نمایش نکته آموزنده هم به تماشاچی یاد دهیم که موفق شدیم، اگر نه خود اینکه تماشاچی به جای مشغول شدن با سرگرمی‌های کاذب روی به یک مکان فرهنگی آورده، نیز برای ما یک موفقیت است. در اینصورت نه چیزی به دست آورده، نه چیزی از دست داده. همین هم در این اوضاع و احوال یک ارزش محسوب می‌شود. بنابراین در هیچ سینمایی نباید بسته بماند و تمام سینماها باید با قدرت به کارشان ادامه دهند.
وی در خاتمه عنوان کرد: به هر حال به عنوان یک تهیه‌کننده‌ متاسفم از اینکه سینما آزادی نمی‌تواند فیلم جدید به نمایش دربیاورد و امیدوارم بزرگان و پیشکسوتان این عرصه پا درمیانی کنند که هر دو طرف در چهارچوب قانون تعامل دوستانه‌ای داشته باشند. از ادامه پیدا کردن این جنجال‌ها جز اینکه تعداد معدودی از آب گل‌آلود ماهی بگیرند هیچ نفعی شامل حال کسی نمی‌شود.
شورای صنفی کار فراقانونی انجام می‌دهد
امیرهوشنگ پاسبانیان مدیر سینما استقلال، گفت: من توصیه می‌کنم دوستان شورای صنفی نمایش دست از این حرکات بردارند و حاشیه‌ها را از سینما دور کنند. قرار بود سه فیلم «ضدگلوله»، «بی‌خداحافظی» و «کلاه قرمزی و بچه ننه» در عید فطر به اکران عمومی تمامی سینماها برسند، حالا چرا شورای صنفی با طرح این مسائل می‌خواهد دوباره سینمای ایران را به چالش بکشد احتمالاً هیچکس نمی‌داند جز خودشان!!! وی ادامه داد: شورای صنفی کار فراقانونی انجام می‌دهد و ما از آنجایی که با تهیه‌کننده فیلم «کلاه‌قرمزی و بچه ننه»، قرارداد بستیم و این قرارداد فسخ نشده، روز چهارشنبه 25 مرداد ماه به امید خدا فیلم را در سینما استقلال اکران می‌کنیم.
‌منافع سینما برای طرفین دعوا اهمیتی ندارد
محمد احمدی تهیه‌کننده «آزمایشگاه» در این خصوص به «بانی فیلم»، گفت: در مجموع باید بگویم در این فضا و سینمایی که مثل یک آدم زخمی است، درست نیست هر کسی که از کنارش عبور می‌کند یک لگد به آن بزند. کل سینما انگار دارد روی لج و لجبازی می‌چرخد و من به عنوان تهیه‌کننده حس می‌کنم که با چنین جملاتی داریم این عرصه را به چالش جدی می‌کشیم. این‌ها مشکلاتی بود که تمامشان با صحبت کردن حل می‌شد.
وی ادامه داد: در جامعه کنونی انگار کسی به قانون و تعهداتش توجهی نمی‌کند. واقعاً به چه دلیل در سینما فعالیت می‌کنیم؟ چه وظیفه‌ای در قبال این هنر داریم؟ متأسفانه اینها مسائلی هستند که کم کم دارد رو به فراموشی می‌رود. همه بیشتر به فکر منافع و دغدغه‌های شخصی‌شان هستند تا منافع ملی سینما اگر به فکر موجودیت سینما بودند هیچ کدام از طرفین این حرف‌ها را نمی‌زدند.
احمدی خاطر نشان ساخت: از برخوردها و نوع صحبت‌ها اینطور برداشت می‌شود که دو طرف قصد کنار آمدن با هم را ندارند. به جای اینکه در کنار هم بنشینند و همفکری کنند، سینما را رها کردند و تنها چیزی که برایشان مهم نیست همین سینما است. در اصل آدم‌هایی که این وسط مستقلند و وابستگی خاصی به گروه و حزبی ندارند خیلی متضرر می‌شوند.
مجادلات غیرسینمایی بازهم قربانی گرفت
مهر نیز در این رابطه این تحلیل را روی خروجی خود گذاشت .
‌ بیانیه مشترک تهیه‌کنندگان و پخش‌کننده سه فیلم اصلی اکران عید فطر که بر اساس آن اعلام شد به‌رغم اعلام قبلی سه فیلم«بی‌خداحافظی»،«کلاه قرمزی و بچه ننه» و «ضدگلوله» از صبح چهارشنبه روی پرده سینماها نخواهند رفت، حکم پرده‌برداری رسمی از بحرانی دارد که چند ماهی است گریبان‌گیر مدیریت اکران در سینمای ایران شده‌است.
جالب اینکه این سه فیلم بخش خصوصی هر یک دارای امتیازاتی بودند که در اکران عید فطر می‌توانستند خونی تازه به رگ‌های سینمای ایران بدمند. اتفاقی که متأسفانه لج‌بازی مدیران مانع از وقوع آن شد. در این بین مخاطبان پی‌گیر سینمای ایران که از اواخر سال گذشته و هم‌زمان با جشنواره سی‌ام فیلم فجر برای رونمایی از تازه‌ترین حضور سینمایی کلاه‌قرمزی و دوستانش لحظه‌شماری می‌کردند با بهت نظاره‌گر این نابسامانی‌ها هستند. اما آیا اقعاً باید پذیرفت پدیده کلاه قرمزی قربانی این لج‌بازی‌های کودکانه در سطح مدیران سینمایی شده‌است؟
زوج ایرج طهماسب و حمید جبلی پیش از این در سینما و تلویزیون ایران ثابت کردند که می‌توانند با یک فیلم سینمایی و یا مجموعه تلویزیونی و خلق شخصیت‌های بی‌بدیل هر مخاطبی با سلیقه‌های متفاوت حتی در رده سنی مختلف را پای تلویزیون بنشانند و یا حتی به سینما دعوت کند.
فیلم‌هایی که طهماسب و جبلی در ارتباط با شخصیت کلاه قرمزی پس از ساخت مجموعه‌های تلویزیونی در همین ارتباط ساختند حتی تا سال‌ها بعد جز پرفروش‌ترین آثار سینمایی بود و چندین سال گذشت هیچ فیلمی نتوانست رکورد این فروش را بزند.
«کلاه‌قرمزی و پسرخاله» که در سال 1373 ساخته شد در عرض حدود سه ماه با قیمت بلیط میانگین 80 تومان توانست در اکران تهران به رقم 171 میلیون تومان دست یابد. «کلاه قرمزی و سروناز» در سال 1381 نیز دیگر ساخته ایرج طهماسب با میانگین بهای بلیط 550 تومان موفق شد نزدیک به 550 میلیون تومان به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال هم دست یابد.
با این وجود و با توجه به استقبال مخاطبان از این فیلم اگر همین میزان فروش را در سال 91، با بلیت 6000 هزار تومانی مقایسه کنیم «کلاه قرمزی و بچه ننه» می‌تواند نزدیک به 13 میلیارد فروش داشته باشد. این رقم برای سینمای ایران شگفتی ساز است و حتی می‌تواند رکورد فروش را در سینمای پس از انقلاب بزند. فیلمی که حتی می‌تواند رکود گیشه سینماها از ابتدای امسال در سالن‌های سینمایی را جبران کند.
اما حالا این فیلم در حال قربانی شدن است. «کلاه قرمزی و بچه ننه» قربانی تصمیمات و اختلافات اشتباه مدیران سینمایی می‌شود. کسی در این شرایط نگران سینما نیست. در صورتی که اکران این فیلم آشتی دوباره مردم با سینما است. در این میان و در کنار اختلافات پیش آمده بین حوزه هنری و شورای صنفی نمایش، شنیده‌ها حاکی است شهرداری نیز تصمیم دارد به جرگه تحریم کننده‌های فیلم‌های عید فطر اضافه شود. اما هنوز اطلاعات رسمی در این ارتباط از طریق سازمان فرهنگی شهرداری تهران اعلام نشده است.
اما جالب اینکه سید ضیا هاشمی رئیس شورای صنفی نمایش طی گفتگویی در این ارتباط عنوان کرده است: «حتی اگر سینماهای حوزه هنری یا شهرداری تهران هم بخواهند فیلم‌های نوبت عید فطر را اکران نکنند، ما باز هم تا آخر روی مواضع قانونی‌مان ایستاده‌ایم و اتفاقا می‌گوییم پردیس‌ها به سایر سینماها ضرر زده بودند، خیلی هم بد نیست که چند وقتی تعطیل باشند تا سایر سینماها نفس بکشند.» این اظهارنظر عجیب نشان دهنده عمق فاجعه است که نشان‌دهنده این واقعیت که احتمالاً خبر تحریم فیلم‌ها توسط شهرداری صرفاً شایعه نیست و ممکن است به‌زودی علنی شود.
فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه» بر اساس آیین نامه اکران باید از روز 25 مرداد یعنی صبح امروز ماه اکران عمومی می‌شد. اما با وجود اختلافات پیش آمده و در پی بیانیه روزگذشته تهیه‌کننده و پخش‌کننده این فیلم هنوز تکلیف آن مشخص نیست.
این فیلم با گروه سینمایی استقلال پیش از این قرارداد داشته است ولی شورای صنفی به دلیل اختلاف با حوزه هنری این قرارداد را قبول ندارد و اعلام کرده‌است در صورت اکران فیلم در این سینما حواله‌ای برای آن صارد نمی‌کند، زیرا شورا معتقد است فیلم باید در گروه سینمایی قدس روی پرده برود؛ با این استدلال که کلاه قرمزی فیلم ارزشی نیست(!)
اکران عید فطر قربانی قانون‌شکنی شورای صنفی نمایش
سوره سینما نیز در این رابطه آورد: در حالی سینمای ایران به ششمین ماه سال می رسد که بحران نمایش و فروش فیلم ها همچنان ادامه دارد، شورای صنفی نمایش که در نوروز 91 و با چینش نادرست فیلم های نوروزی بحران سینمای ایران را کلید زد، در ماههای اخیر نتوانسته این بحران را حل کند و با دامن زدن به مشکلات و فرافکنی و قانون شکنی گره های کوری بر این ماجرا زده است.
اقدام اخیر شورای صنفی نمایش در حذف سینما آزادی پرمخاطب ترین سینمای ایران از سرگروهی و اصرار برای اکران فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه» در سینما قدس به جای سینما استقلال که از مدتی پیش برای اکران این فیلم قرارداد داشته، نقض آشکار قانون است، اظهارات رئیس شورای صنفی نمایش و رئیس اتحادیه دو درباره وضعیت سینمای ایران و اصرارش بر این که خود را نماد قانون بداند، باعث شد حتی اکران عید فطر که می توانست پس از مدت ها به فروش فیلم ها و رونق سینماها بینجامد، پیش از آغاز با چالش مواجه شود.
شورای صنفی نمایش همان طور که در نوروز امسال با اصرار بر نمایش ندادن فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» و جایگزین کردن آثاری دیگر در جدول نمایش، سینمای ایران را وارد شرایط بحرانی کرد، اینک و پس از پنج ماه دوباره همان اشتباه را تکرار کرده و بر خطای خود با نام قانون صحه می گذارد، سینماگرانی که قرار بود فیلم هایشان عید فطر چراغ سینما را روشن کند، ترجیح داده اند در این شرایط اکران فیلمهایشان را به تعویق بیاندازند، به این دلیل که سیاست گذاری های شورای صنفی نمایش، مهمترین سینماهای کشور را از چرخه اکران خارج کرده است.
شورای صنفی نمایش که تنها از نظر رئیس و سخنگویش قانونی عمل می کند و برای بحران های سینمای ایران راه حل دارد، در عید فطر که هر سال پنج فیلم اکران می شد سه فیلم اکران می کند (البته برای نمایش این سه فیلم هم مشکل تراشی کرده) یعنی هم کمیت را دچار مشکل کرده هم کیفیت را. ناآرامی را در سینما ادامه می دهد و همه نهادها و گروهها را به قانون شکنی متهم می کند. اصرار برای نابودی سینمای ایران و پراکندن مخاطب از سالن های سینما کارکردی است که شورای صنفی نمایش در این ماهها داشته و بر آن اصرار داشته است. فضای ناامن سینمای امروز و نگرانی سینماگران از وضعیت اکران دستاوردی است که رئیس شورای صنفی نمایش برای اهالی سینما به ارمغان آورده است.
سازمان سینمایی خسارت اکران نشدن ‌ در پردیس های شهرداری را جبران می کند
تهیه کننده فیلم سینمایی بی خداحافظی گفت: مسوولان سازمان سینمایی قول داده اند که خسارت اکران نشدن فیلم بی خداحافظی در پردیس های سینمایی را جبران کنند.
محمد نشاط در گفت وگو با ایرنا افزود: به رغم وضعیت نامطلوب برای نمایش، مجبوریم فیلم سینمایی 'بی خداحافظی را اکران کنیم.
وی ادامه داد: مسوولان سینمایی قول داده اند در صورت اکران نشدن احتمالی این اثر سینمایی در پردیس ها خسارت آن را پرداخت کنند.
تهیه کننده فیلم بی خداحافظی یادآور شد: دعواهای فعلی سینما در نهایت بخش خصوصی را نابود می کند و باید شخصی به داد ما برسد.
نشاط تاکید کرد: به عنوان یک تهیه کننده تصمین می کنم اگر فیلم بی خداحافظی در سینما آزادی به اکران عمومی برسد بدون شک این اثر روزانه 10 میلیون تومان در این سینمافروش خواهد داشت و پردیس های سینمایی بهترین محل برای اکران این اثر سینمایی هستند.
وی ادامه داد: فیلم سینمایی بی خداحافظی اثری درباره یک خواننده است و پس از سال ها است که چنین فیلمی در سینماهای کشور اکران می شود.
به عقیده این تهیه کننده سینما، با تداوم مناقشه اکران فرصت آشتی مردم با سینما از بین می رود و تنها در این میان سینما و اهالی آن زیان می بینند.
نشاط گفت: در ایام اخیر به دفتر رییس حوزه هنری، رییس سازمان امور سینمایی، شورای صنفی و دفتر رییس سازمان تبلیغات اسلامی رفتم اما در نهایت نتیجه ای حاصل نشد.
وی یادآور شد که اکران فیلم های بی خداحافظی، ضدگلوله و کلاه قرمزی و بچه ننه وضعیت اکران را نجات خواهند داد اما باید توجه داشت که اکران نشدن این آثار در پردیس های سینمایی به سود هنر هفتم و بخش خصوصی فعال در سینمانیست.
محمد نشاط تهیه‌کننده «بی خداحافظی» نیز به خبرنگار «بانی فیلم» گفت: از امروز اکران فیلم‌ها آغاز می‌شود. طبق رایزنی‌های انجام شده مسؤولان زیربط قول مساعد دادند که تا چند روز آینده، سینماهای زیر مجموعه حوزه هنری هم این فیلم‌ها را به اکران عمومی درمی‌آورند.
وی ادامه داد: در حال حاضر، 22-20 سینما را در اختیار داریم و طبق سفارش آقای شمقدری و صحبتی که با آقای مومنی داشتم، امیدواریم که مشکل سینماهای حوزه هم حل شود و آنها هم به چرخه اکران بپیوندند.
نشاط افزود: «بی خداحافظی» به سرگروهی سینما آفریقا، «ضدگلوله» به سرگروهی سینما عصر جدید و «کلاه قرمزی و بچه ننه» به سرگروهی سینما قدس اکران می‌شود. سینما آزادی هم که با نمایش فیلم موافق است، منتها شورای صنفی حواله اکران به سالن‌هایش را نداده و طبق صحبتی که شخصاً با آقای مومنی شریف داشتم، ایشان گفتند که ما به هیچ وجه با فیلم شما مشکلی نداریم فیملتان را بیاورید و به نمایش بگذارید، منتها من که نمی‌توانم کپی فیلم را بغل کنم و به سینما آزادی ببرم! باید شورای صنفی قبول کند که حواله اکران به سینمای مربوطه بدهد. به هر حال این مسائل باید ریشه‌ای و از اساس حل شود. منه تهیه‌کننده از وزارت ارشاد و قوانین تبعیت می‌کنم که بتوانم فیلمم را به اکران عمومی در بیاورم و خیلی از مسائل از دست من خارج است.
وی در خاتمه گفت: امیدوارم هر چه زودتر این مشکلات حل شود و ما شاهد نمایش فیلم‌مان بر پرده تمام سینماهای تهران و شهرستان‌ها باشیم.

   + علیرضا آقاابراهیمی - ٢:۳٠ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/٥/٢٦