کلاه قرمزی


کلوپ هواداران کلاه قرمزی و پسرخاله

عروسک‌های بی‌جان به گیشه «جان» دادند!

بانی فیلم: «کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه» فصل شیرینی برای قصه تلخ اکران زدند. این فیلم در شرایطی موفق شد به گیشه‌ای رویایی دست پیدا کند که سرگروهی‌اش از استقلال به قدس انتقال پیدا کرد. سینما آزادی را از دست داد و به همراهش پردیس‌های شهرداری را نیز برای اکران در اختیار نگرفت، اما هیچ کدام از این عوامل نتوانست مانع فروش بالای این فیلم شود. هرچند می‌توان متصور شد که اگر کلاه قرمزی در شرایطی طبیعی روی پرده سینماها می‌آمد. می‌توانست به فروش به مراتب بهتر دست یابد. با این همه فروش بالای کلاه قرمزی پس از ماه‌ها کسادی گیشه، آن قدر اهمیت داشت که اغلب سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به آن بپردازند. استقبال مردم از کلاه قرمزی کار سینما دوستان را در این روزهای تلخ اختلاف و لج و لج‌بازی شیرین کرده است. مردم هم نشان دادند که فیلمی مجابشان کند که به تماشایش بنشینند، ازآن در هر شرایطی استقبال می‌کنند. البته تمام کارشناسان اکران اذعان دارند که کلاه قرمزی یک استثنا در سینمای ایران است.
آشتی مردم با سینما
فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» به کارگردانی ایرج طهماسب شب گذشته توانست به فروش 117 میلیون تومانی در سینماهای تهران دست یابد‌. این فیلم از بلیت‌های 5000 هزار تومانی پردیس‌های سینمایی و سالن‌های مدرن محروم بوده است اما شب گذشته رکورد فروش فیلم‌ها را در یک روز پشت سر گذاشت. این فیلم در شهرستان‌ها هم فروش مناسبی داشت و در روز گذشته در چند شهر بزرگ فرصت نمایش یافت و به فروش 47 میلیون تومانی نایل شد.
«کلاه قرمزی و بچه ننه» 25 سالن سینما در اختیار دارد که اکثر آن‌‌ها در گیشه بلیت 3000 تومانی به تماشاچی ارایه می‌دهند، تنها هشت سالن سینمای قدس‌، اریکه ایرانیان، ایران، شکوفه، فلسطین، عصر جدید‌، فرهنگ و جوان از بلیت 4000 تومانی بهره برده است‌. با نگاهی به فروش فیلم تنها در یک روز گذشته سالن‌های تهران به این نکته حایز اهمیت می‌رسیم که تقریبا 33400 نفر تماشاگر برای دیدن فیلم به سالن‌های سینما مراجعه کرده است که این رقم درخور توجه است.
در طول این 5 روز هم اگر به طور میانگین قیمت بلیت را 3500 تومان فرض کنیم، متوجه خواهیم شد بیش از 105 هزار نفر برای دیده کلاه‌قرمزی به سینماها رفته‌اند. ای کاش دوستان در حوزه هنری و ارشاد به این نکته دقت کنند که این فیلم ظرفیت و پتانسیل جذب مخاطب و آشتی تماشاچی با سالن‌های سینما را دارد و می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند. این فرصت مناسبی است تا دست از گروکشی برداشته و فرصت دیدن فیلم را در سالن‌های مناسب و مدرن از مخاطب نگیرند. علی سرتیپی مدیرعامل پخش فیلمیران درباره فروش فیلم ‌«کلاه قرمزی و بچه‌ننه» به فارس گفت: فروش فیلم بسیار مناسب بوده است. روز گذشته 117 میلیون تومان فروش فیلم در سالن‌های تهران بوده است که رکورد فروش فیلم در یک روز را در سال‌های اخیر پشت سر گذاشته است. وی درباره اکران فیلم در شهرستان‌ها نیز توضیح داد: از روز گذشته فیلم در تعدادی از شهرهای بزرگ مثل اصفهان، شیراز، مشهد، رشت، اهواز و ... به نمایش درآمد و به فروش 47 میلیون تومانی نایل شد. حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز درباره فروش فیلم‌ها گفت: بالاخره پس از مدت‌ها رکود در سینماها، دوباره شاهد رونق در سالن‌های سینماها هستیم‌. سال‌های گذشته ما پنج فیلم اکران می‌کردیم و با اکران پنج فیلم در یک روز به فروش 150 میلیون تومان نرسیدیم اما امسال با اکران تنها سه فیلم در یک روز مجموع فروش فیلم‌ها از 150 میلیون تومان گذشت. امیدواریم ابرهای سیاه از آسمان سینمای ایران خارج شده و با آشتی و مهربانی بتوانیم روزهای خوشی برای سینماها شاهد باشیم.
وی درباره نمایش فیلم‌ها در سینماهای شهرداری گفت: پیش از این سینماهای شهرداری برای اکران عید فطر با فیلم‌ها قرارداد بسته بودند، ما هم در شورای صنفی نمایش قراردادها را ثبت کردیم و حواله نمایش هم برای اکران فیلم‌ها در سینماهای شهرداری صادر شد. دفاتر پخش فیلم برای سینماهای شهرداری ارسال کردند اما متاسفانه فیلم‌ها را سالن‌های نمایش شهرداری به دفاتر بازگرداندند.
مردم برای تماشای کلاه قرمزی و بچه ننه به صف شدند
اکران کلاه قرمزی و بچه ننه جمع کثیری از خانواده ها را روانه سینماها کرده و مخاطبان در روزهای اخیر برای تماشای این اثر سینمایی در مقابل بسیاری از سالن ها صف کشیدند. فیلم سینمایی کلاه قرمزی و بچه ننه که در اکران با بی مهری حوزه هنری و شهرداری تهران روبرو شد، به رغم حاشیه های پیش آمده، به فروش خوبی در تهران دست یافته است. این اثر سینمایی که در ادامه فیلم های سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله و کلاه قرمزی و سروناز ساخته شده، اکنون در 23 سالن سینمایی به سرگروهی سینما قدس اکران شده است.
استقبال از فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه به حدی است که بسیاری از خانواده ها شبهای برای تماشای این اثر سینمایی از ساعت 18 در مقابل سینما قدس در صف های طولانی به انتظار تماشای فیلم محبوب خود ایستادند.
کلاه قرمزی را باید یکی از شخصیت های ماندگار سینما دانست که از تلویزیون به سینما راه یافت و با توجه به استقبال چشمگیر مخاطبان از فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه پیش بینی می شود این اثر سینمایی همچون دیگر فیلم های این عروسک بانمک و همقطارانش، بار دیگر خانواده ها را با سینما آشتی دهد.
وقتی مخاطب برای دیدن فیلم سرگردان می‌شود
اگرچه این‌ روز‌ها نوستالژی «کلاه قرمزی» دوباره توانسته مخاطبان اتفاقا بزرگسال را به سینماها بکشاند اما کمبود سینماهای این فیلم، باعث شده تا مخاطبان با مشکلاتی مواجه شوند و نسبت به اکران نشدن «کلاه قرمزی و بچه ننه» در برخی سینماها انتقاد کنند.
به گزارش ایسنا، پس از چالش موجود در اکران و طبق اذعان کارشناسان، ریزش مخاطبان در چهار ماه ابتدای سال جاری بسیاری منتظر بودند تا فیلم‌‌های نوبت اکران عید فطر یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم «کلاه قرمزی و بچه ننه»، باعث شود مخاطبان با سینما آشتی کنند و سالن‌ها بار دیگر از تماشاگر پر شوند.
شاید مدت زیادی بود که بسیاری از گیشه‌دار‌ها نتوانسته بودند جمله «بلیت تمام شد» را حتی یک‌بار به زبان بیاورند اما «کلاه قرمزی و بچه ننه» در اکثر سینماها و «بی‌خداحافظی» و «ضد گلوله» در برخی از سینماهای‌شان باعث شدند مسوولان گیشه‌دار بار‌ها مجبور شوند چنین جمله‌ای را به زبان بیاورد! اگر چه این اتفاق برای سینمادار، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان بسیار مثبت بوده اما مشکلاتی را هم برای مخاطبان ایجاد کرده است.
در روز‌های گذشته، بسیاری از افرادی که قصد کرده‌اند «کلاه قرمزی و بچه ننه» را روی پرده سینماها ببینند، با مشکل انتخاب سینما و یا کمبود بلیت مواجه شده‌اند. یک تماشاگر که به همراه دوستانش برای دیدن «کلاه قرمزی و بچه ننه» به پردیس سینمایی شکوفه در میدان شهدا آمده است در این‌باره به گفت: من همیشه برای دیدن فیلم‌ها، سینما آزادی را انتخاب می‌کنم چراکه به محل کارم نزدیک‌تر و در مرکز شهر واقع شده است. اما این بار با توجه به تعطیلی این سینما، نمی‌دانستم باید چگونه از سینماهایی که این فیلم را نمایش می‌دهند اطلاع پیدا کنم. به علاوه آنکه وقتی متوجه شدم سینما شکوفه «کلاه قرمزی» را اکران می‌کند، برای سانسی که می‌خواستم اصلا بلیتی نبود و در این سانس هم توانستم بلیت ردیف جلو را خریداری کنم که مناسب نیست.
تماشاگر دیگری هم که به همراه همسرش به سینما آمده است، با گلایه از این وضعیت گفت: سینما شکوفه یکی از سینماهای محدوده زندگی ماست و اکثر فیلم‌هایی که دوست داریم را اینجا می‌بینیم اما یادم نمی‌آید تاکنون انقدر سخت بلیت گیرمان آمده باشد. در روز عید فطر جز در سانس پایانی شب بلیت نبود. روز بعد از عید هم، قصد داشتیم سانس 19 به سینما بیاییم اما بلیت نبود و مجبور شدیم سانس بعدی را انتخاب کنیم.
البته تماشاگری که خانوادگی به سینما آمده است، از این وضعیت گلایه‌ای ندارد و تهیه‌ بلیت به صورت اینترنتی را بهترین کار ممکن در این شرایط دانست و گفت: ما سه ساعت قبل از شروع سانس، بلیت‌مان را به صورت اینترنتی خریدیم و خیلی راحت جایی که در سالن می‌خواستیم داشتیم گیرمان آمد. اما انصافا فکر نمی‌کردم سینما انقدر شلوغ باشد که بلیت به خیلی‌ها نرسد وگرنه حداقل 10 تا بلیت اضافی از سایت می‌خریدم و اینجا می‌فروختم!
یکی از آقایان این خانواده هم که از شمال شهر به این سینما آمده است، گفت: منزل ما بالای خیابان ولیعصر (عج) است، ما همیشه به پردیس «ملت» می‌رفتیم چون هم کافی‌شاپ دارد و هم سینما. الان کدام سینما در آن اطراف فیلم اکران می‌کنند؟ «ملت» که هیچ، بیاییم پایین‌تر می‌شود سینما «آزادی» که آن هم هیچ، پردیس‌ «زندگی» هم به ما خیلی دور است. می‌ماند سینماهایی که قدیمی بوده و مدرن نیستند، من واقعا دوست ندارم در آن سینماها فیلم ببینم. بالاخره مجبور شدیم به شکوفه بیاییم. باور کنید اگر کلاه قرمزی نبود حاضر نبودم این همه راه را برای سینما رفتن بیایم.
فروش «کلاه قرمزی و بچه ننه» و دو فیلم دیگر در سینماهای مختلف نشان می‌دهد که مخاطبان استقبال خوبی از این فیلم‌ها کرده‌اند و سینمادار‌ها بالاخره پس از چند ماه می‌توانند نفس راحتی بکشند اما آیا اگر این فیلم‌ها از تمام ظرفیت سینماها در اکران استفاده می‌کردند، مخاطب و رضایت‌مندی بیشتر و فروش بالاتر را به همراه نداشتند؟
 

   + علیرضا آقاابراهیمی - ٢:٠۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/٦/۱